Schoenen steeds belangrijker voor Nederlanders

Over de afgelopen paar jaar zijn Nederlanders schoenen meer en meer belangrijk gaan vinden als mode accessoire. De trend is, zo stellen onderzoekers vast, dat schoenen niet alleen praktisch moeten zijn, maar ook echt iets aan je totale outfit moeten toevoegen.

Het onderzoek

Onderzoeksbureau Harris Interactive heeft in opdracht van de Franse schoenenketen Sarenza, onderzoek gedaan in zeven Europese landen. Voor het onderzoek werden zowel mannen als vrouwen benaderd. De deelnemende landen waren: Spanje, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen Denemarken en Zweden. Per land werden vijfhonderd mensen benaderd die gezamenlijk representatief zijn voor de bevolking van dat land. Daarbij is rekening gehouden met sekse, leeftijd en de verschillende regio’s per land.

Trends

sarenza 1Een van de conclusies van het onderzoek is dat we, bijvoorbeeld, steeds beter voor onze schoenen zijn gaan zorgen. En dan vooral de mannen. In 2012 gaf nog 63 procent van de mannen aan hun schoenen regelmatig te verzorgen. In 2014 is dat percentage gestegen naar 75 procent. Ook zijn mannen over diezelfde periode steeds vaker schoenen online aan bestellen. In 2012 gaf slechts 31 procent van de mannen aan wel eens schoenen online te kopen. Dit steeg gestaag tot 55 procent in 2014. In totaal zei 45 procent van de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek dat ze minstens één keer per jaar schoenen online aanschaffen. Dit past overigens helemaal bij de algemene trend waarbij online shoppen nog elk jaar aan populariteit wint.

Voorkeuren van man een vrouw

Het mag geen verrassing zijn dat mannen vrouwen het liefst zien op hoge hakken. Wanneer aan vrouwen zelf wordt gevraagd wat hun voorkeur is, geeft het merendeel aan dat ze het liefst enkellaarsjes gezien worden. Sneakers lijken aan een opmars bezig. Deze worden 10 procent meer verkocht dan twee jaar geleden nog het geval was.

Wanneer de vrouwen gevraagd wordt op welk schoeisel ze mannen het liefst zien lopen, scoren ‘casual-chic’, sportschoenen en laarzen gedrieën erg hoog. Ook bij de mannen zelf vormt dit de top drie.

“A woman with good shoes is never ugly.”

Ons imago in het buitenland

In de rest van Europa vindt 22 procent ons ‘sportief’ en 20 procent noemt ons ‘verzorgd’ als het aankomt op ons gevoel voor mode. Zelf vinden we dat ook, al liggen de percentages hier wat hoger. Respectievelijk 46 en 42 procent.

schoeneneuropa