Personal Styling

bron: moviescene.nl Susan Boyle, een waar zangtalent. zo zie je maar weer dat uiterlijk niet allesbepalend is!

bron: moviescene.nl
Susan Boyle 2de in Britain’s Got Talent, een waar zangtalent. zo zie je maar dat uiterlijk niet allesbepalend is

Een eerste indruk is allesbepalend. En kan doorslaggevend zijn op belangrijke momenten of tijdens grote veranderingen in je leven, denk aan je werk. Of aan de liefde. Dit ‘snelle oordelen’ zit in de genen bij mensen, want – zo blijkt uit onderzoek – 7 procent van deze eerste indruk is gebaseerd op de woorden die je gebruikt, 38 procent op je stem en hoe je vertelt en maar liefst 55 procent op je uitstraling en gezichtsuitdrukking. En dat geldt ook voor mensen die het motto ‘niet je uiterlijk, maar je innerlijk is belangrijk’ hanteren. Je uitstraling is namelijk (een stukje) innerlijk dat je naar de buitenwereld toe uitstraalt. Maar oordeel ook niet te snel…

Authentiek

Personal styling is een relatief nieuwe industrie en heeft alles te maken met je persoonlijke stijl, je imago, je uitstraling. En alles wat daarbij komt kijken, zoals kleding, kleuren, stijlen en make-up. Daar waar enkele jaren geleden voornamelijk werd gekeken naar welke kleur staat het best bij jouw type haar en huid, zien we tegenwoordig een grote verschuiving en verdieping plaatsvinden naar de persoon, het innerlijk van het individu. De woorden ‘authentiek’ en ‘geloofwaardig’ duiken steeds vaker op. Misschien maar goed ook, want een uitstraling die strookt met het innerlijk is langer houdbaar dan wanneer je iets anders wilt of moet uitstralen dan hoe je je van binnen voelt.

Imago

bron: thejessicamae.com

bron: thejessicamae.com

Ook in het zakenleven is personal styling of imagoverbetering erg belangrijk. Dat imago of beeld wordt veelal bepaald door de tevredenheid van klanten over geleverde diensten in het verleden. Via marketing en reclame besteden bedrijven soms jarenlang veel tijd en geld aan het verwerven van een betrouwbaar en stabiel imago. Soms kan al deze moeite met één negatief bericht in het nieuws teniet worden gedaan. Denk bijvoorbeeld aan Youp van ’t Hek die in 1989 tijdens zijn oudejaarsconference de beroemde uitspraak over Buckler deed. Nog geen vier jaar later werd al het alcoholvrije Buckler-bier uit de schappen gehaald en failliet verklaard. Ook een grote reclamecampagne mocht niet meer baten.

Op deze website vind je handige tips, weetjes en achtergrondinformatie over personal styling en imagoverbetering. Laat je inspireren!